Koninklijk Floramedia
100 jaar geleden begonnen we als kleine drukkerij in een Zaanse schuur. Inmiddels zijn we de wereldwijde communicatiepartner van de groene sector: van drukwerk tot fotografie, design en merkontwikkeling. Zo geven we nog meer kleur aan jouw prachtige planten.
Op 5 juni 1924 plant Cornelis Woudt het zaadje van het latere Floramedia in een schuur achter een Zaanse slijterij. Drukkerij Mercurius ontwikkelt zich in rap tempo.
Al in de jaren 40 beschikt het bedrijf over een Heidelberg degel voor het pregen van folie, stansen en andere specialistische taken.
Als een van de weinige drukkers heeft Mercurius een creatieve studio. Daar maken ze onder meer ontwerpen voor bloembollenkwekers. Alles wordt volledig uit de hand geschetst: vakwerk van de bovenste plank!
Aan het begin van de jaren 50 komt de grafische revolutie echt op gang. Mercurius heeft vier fulltime fotografen in dienst en het machinepark groeit.
In 1958 neemt de tweede generatie het familiebedrijf over. Cees en Dirk-Jan Woudt staan vanaf nu aan het roer.
De decennia die volgen zijn voor de grafische industrie een gouden tijd. De drukkerij breidt flink uit en specialiseert zich in kunstdruk, reliëfdruk en de productie van bedrukte zakken en technische papieren.
Mercurius heeft een unieke propositie met drukken op polystyreen. Twee kwekers tonen interesse en nemen 50.000 kunststof etiketten af. Ook andere kwekers zijn enthousiast, maar willen kleinere oplages. Coördinatie is geboden.
De opkomst van het etiket betekent ook een groeiende behoefte aan unieke fotografie. De eerste locatie voor plantfotografie is een feit.
Het succes leidt in 1984 tot de oprichting van een aparte werkmaatschappij voor de groene sector: Fleurmerc.
HAL Investments neemt in 1999 en 2002 stapsgewijs de aandelen over. Roel Woudt rondt de overdracht af, waarna Mercurius niet langer een familiebedrijf is.
Eerder, in 2001, worden Floramedia Group AG uit Liechtenstein en Floraprint overgenomen. Hierdoor profiteren klanten van een nog grotere beeldbank. De drukkerij en alle buitenlandse kantoren gaan verder onder de Floramedia-naam.
In 2007 verhuist de organisatie naar de oude Verkadefabriek in Zaandam, de drukkerij naar nieuwbouw in Westzaan.
In 2013 komen ook de andere collega’s naar de Kleine Steng in Westzaan.
Floramedia ontwikkelt zich tot creatieve partner van de groene sector met onderscheidend design, concept- en merkontwikkeling. In 2017 volgt de eerste editie van het Green Trend Report.
Met het Green White Paper van 2018 pakt Floramedia een voortrekkersrol in de beweging naar duurzame materialen en gerecycled plastic. In 2022 neemt CCL het bedrijf over en in 2024 ontvangt Floramedia het Predicaat Koninklijk.