5 tips voor een succesvolle beursdeelname
Op 9 november opent Royal FloraHolland haar deuren voor de Trade Fair Aalsmeer. Deze driedaagse beurs is een van de belangrijkste inspiratie- en netwerkevenementen in de groene sector. Wij zijn zoals elk jaar als toeleverancier aanwezig en je bent uiteraard van harte welkom op onze stand. Maar of je nu ieder jaar deelneemt of dat het je eerste keer is, feit blijft dat er vooral in de laatste weken nog veel te regelen valt. Daarom in deze blogpost 5 tips voor een goed voorbereide beursdeelname.
Tip 1: Laat klanten weten dat je er bent
Gerichte communicatie voorafgaand aan de beurs verhoogt de effectiviteit van je deelname. Ruim voor het evenement kun je klanten al informeren over je locatie op de beurs en eventuele aanbiedingen. Stuur een nieuwsbrief, deel je beursdeelname op social media of voeg een zin of banner toe aan je e-mailhandtekening. Bovendien is een internationale beurs als de Trade Fair Aalsmeer het ideale moment om contacten uit het buitenland te ontmoeten. Maak daarom op voorhand al afspraken of nodig hen persoonlijk uit om je stand te bezoeken.
Tip 2: Houd gesproken contacten bij in een leadlijst
Heb je een interessant gesprek gehad met een (potentiële) koper? Dan wil je daarna snel contact met hem of haar kunnen opnemen. Een leadlijst zorgt ervoor dat je na een drukke beursdag precies kunt nagaan waar elk gesprek over ging. Je kunt hiervoor een standaardformulier gebruiken dat je van internet downloadt. Of nog beter: breng ook kenmerken, interesses en uitdagingen in kaart. Je kunt de leadlijst opslaan als een document in de cloud, bijvoorbeeld in Google Drive. Zo kun je deze tijdens de beurs via je laptop of mobiele telefoon digitaal bijhouden.
Tip 3: Maak ook na de beurs een blijvende indruk
Door te werken met een leadlijst kun je al je (nieuwe) contacten meteen een bedankmail sturen, eventueel met een sfeervolle foto van je stand. Deze vriendelijke herinnering activeert het contact weer. Het beste is om dit nog dezelfde dag te doen of, als dit niet mogelijk is, binnen een week na de beurs. Om je op weg te helpen, hebben we twee voorbeeldteksten opgesteld. Je kunt natuurlijk je eigen tekst gebruiken, maar het is belangrijk dat je in de bedankmail altijd verwijst naar waar en waarover je met elkaar gesproken hebt.
Voorbeeld 1:
Beste [naam],
Bedankt voor je bezoek aan de stand van [bedrijfsnaam] op de Trade Fair Aalsmeer. Ik hoop dat je tijdens de beurs inspiratie hebt opgedaan en goede contacten hebt gelegd.
Tijdens ons gesprek gaf je aan geïnteresseerd te zijn in [toevoegen]. Ik neem volgende week contact met je op om een gesprek in te plannen. Dan kunnen we de voordelen van [dienst of product] nader bespreken.
Laat het me weten als je vragen hebt of aanvullende informatie wenst. Ik help je graag.
[E-mailhandtekening]
Voorbeeld 2:
Beste [naam],
Bedankt voor het prettige gesprek tijdens de Trade Fair Aalsmeer. Ik begrijp de uitdagingen waar je mee worstelt en hoe deze van invloed zijn op [toevoegen].
Zoals besproken, mail ik aanvullende informatie over onze [producten/diensten] en de oplossingen die zij bieden voor [bedrijfsuitdagingen].
Laat het me weten als je vragen hebt of aanvullende informatie wenst. Ik help je graag.
[E-mailhandtekening]
Ben je actief op LinkedIn? Nodig dan je nieuwe contacten uit om een connectie te worden. Zo weet je wat hen bezighoudt en kun je reageren op hun berichten. Pas bij het versturen van je connectieverzoek het standaardbericht aan en verwijs naar waar en waarover je elkaar gesproken hebt. Dat geeft meer erkenning en maakt het persoonlijker.
Tip 4: Plan je bezoek aan andere beursstands
Een beursdeelname draait vooral om je eigen handel. Daarom is het slim om vooraf een plan te maken om zo efficiënt mogelijk andere beursstands te bezoeken, zoals die van leveranciers. Maak een lijst van de stands die je wilt bezoeken en bepaal je looproute. Print hiervoor de plattegrond uit en markeer de stands. Ook is het een goed idee om vóór de beurs hun websites te bezoeken. Zo weet je welke nieuwigheden en oplossingen zij te bieden hebben. Bekijk de plattegrond van de Trade Fair Aalsmeer →
Tip 5: Bezoek de beursstand van Floramedia en laat je inspireren
Over leveranciers gesproken; kom gerust langs op onze stand om je te laten inspireren door onze unieke concept- en productpresentaties. Een van de items die je kunt bewonderen, is het merk Mimesis dat we voor The Orchid Growers hebben gecreëerd. De Mimesis Collectie bestaat uit de basislijn Originals en de verschillende lijnen van de Specials. De Specials maken de Mimesis Collectie compleet en hebben elk hun eigen karakter en verhaal.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan zien we je graag op standnummer 11.6!
Deel dit artikel
Floramedia nieuwsbrief
Meld je aan en ontvang relevante informatie over trends in de groene sector, interessante praktijkverhalen en heel veel inspiratie!