Ter Laak Orchids | Mimesis

"Wij werken al vele jaren succesvol samen met Floramedia. De creativiteit van het team is echt merkbaar. Ze kennen de sector en maken daardoor slimme keuzes. Ik had er dus alle vertrouwen in dat alles goed zou gaan."
Shirley Barendse, marketeer bij Ter Laak Orchids
De uitdaging
Al sinds de jaren ‘50 is Ter Laak Orchids groots in het telen van Phalaenopsis. In 2020 wilde de organisatie zich opnieuw positioneren in de markt van orchideeën. Aan Floramedia de vraag om een sterk, betekenisvol (product)merk te creëren. Niet alleen passend bij de ambitie en kernwaarden van het bedrijf, maar ook bij de ontwikkelingen in de markt, zoals de veranderende keten.
Judith Klute, art director bij Floramedia, vertelt: ,,Dit project was een droomproject, maar ook een flinke uitdaging. Het tijdsbestek was extreem kort. En bij het bouwen van een merk komt veel kijken: van het schrijven van het merkverhaal, het ontwikkelen van de merknaam, het bepalen van de look & feel, tot de vormgeving van het merk. Alles moet tot in de puntjes worden uitgewerkt en feilloos op elkaar aansluiten. Je doet dat niet alleen, integendeel, daar is een team voor nodig waarin ieder zijn eigen expertise heeft."

De aanpak
Het sleutelwoord vanuit de briefing was "emotie". Dit was het startpunt van het creatieve denkproces. Wij hebben het ‘concept’ emotie gekoppelt aan het begrip Mimesis, een begrip uit de kunst en filosofie dat "weerspiegeling" betekent. Zoals de vlinder verschijnt in de bloemen van een orchidee, zo weerspiegelt de natuur onze emoties. Mimesis ontroert en verrast, biedt troost en leeft mee. Een expressie van verbondenheid. Voor een ander en voor jezelf.
We definieerden de beoogde doelgroepen als de "Aesthetic Explorer" en de "Status Seeker". Zij zijn op zoek naar producten met betekenis. Mimesis is daarom gepositioneerd als een parfummerk. Wat ze delen, in één woord, is emotie. Het is een expressief merk dat meer laat zien dan alleen de positieve emoties. Emoties als twijfel, troost of weemoed zijn juist een waardevol moment van verbinding. Vanuit dit merkverhaal en deze positionering creëerden we alle merkuitingen. Van brandbook tot potcover, van label tot website.
Het resultaat
Mimesis is het meest uitgebreide branding project dat we tot nu toe hebben gedaan. Dit hadden we zeker niet kunnen doen zonder de nauwe samenwerking met het marketing-team van Ter Laak Orchids. Beide partijen hebben elkaar echt vooruit geholpen.
Shirley Barendse, marketeer bij Ter Laak Orchids: ,,Wij zorgden voor een briefing met duidelijke kaders. Daarna kregen Judith en haar team alle ruimte voor de creatieve invulling. Binnen korte tijd is er een prachtig merk gecreëerd. Al onze klanten, we leveren aan bloemisten, tuincentra en retailers in Europa, hebben inmiddels kennis gemaakt met Mimesis. Ze vinden het een stijlvol merk met een uniek verhaal. Op dit fundament bouwen wij nu verder aan de marketingstrategie."


Enthousiast?
Je ervaart pas echt wat Floramedia voor jou kan betekenen als je in gesprek met ons gaat. Wij luisteren naar wat jij nodig hebt. Een enthousiast team werkt vervolgens aan het vertellen van jouw (merk)verhaal en creëert hiermee inspiratie en beleving, wat jouw verkoop stimuleert.